Masud Kimiai / 95 min. / 1971
Badira, bakardadean, arima jaten duten lepraren gisako zauriak. Inori kontatu ezin zaizkion gaitzak dira. Jende orok ezohiko istripuen artean kokatzen ditu. Inork, inoiz, ahoz zein idatziz, deskribitzen baditu, kontzeptu ezagunak baiesten eta onartzen dituen jendeak bere errelatoa irrifarre ironikoz jasotzeko saiakera egiten du. Izan ere, gizonak ez du halako plagarentzako konponbiderik aurkitu. Ardoak bermatzen duen ahanztura eta droga eta estupefazienteen bitartez eskuratzen den logura artifiziala dira sendabide eraginkor bakarrak. Baina tamalez, euren efektuak iragankorrak dira: oinazea ez da betiko lasatzen eta beti itzultzen da, hareagoturik.
HONTZ ITSUA, Sadeq Hedayat
Dash Akol, ikusi
dudan zuzendari honen lehen filma da eta filmografi oparoa duela irakurri
dudanez, bere estiloari buruzko gauza handirik ez naiz esatera hausartuko. Edonola
ere, pelikulari begiratu eta zinemaren lengoaiarekin esperimentatzeko hainbat
saiakera nabarmentzen dira. Sarrerako eskenako koloreen inbertsioa, arkitektura
azpimarratzeko plano hurrunen nahiz pikatuen erabilera, argiztapenak, kameraren
zenbait mugimendu eta geldiune... Pertsonaiak
arkitekturaren laguntzaz enkoadratzeko modua deigarria da. Bide honetatik, Non da lagunaren etxea?
eta Kelid filmetan ateetaz egin nuen aipamenarekin
lotura bat agertzen da (errebisiorako utziko dugu, halaber).
(Shiraz-eko?)
Arkitekturaren erretratu bat pelikulan txertatzeak, kultura bati
loturiko nortasun eta jokabide baten pertsonifikazioan oinarriturik egoteak eta
hauen inguruko ohiturak eta usadioak hain presente egoteak, tarteka, filmaren ikustaldia nekeza
egiten dute. Hori da, bederen, nik sentitu dudana ipuina irakurri
eta. Istorio idatziak indarra galtzen duela alegia (1), berau hain
borobila izanik, pelikulan deformatzen delarik. Hala ere, zernolako bertsiori
eskatu behar zaion koherentzia izan badu, eta gutxinaka, idatzizko
kontakizunaren oroimena alboratu eta pelikularekin gozatzen hasten zara.
Zuzendariak, istorioaren hariari jarraitzen badio ere, istorioa eraldatzen du, eta
alteratu. Era berean, alterazio eta itzulpen horietan sortzen diren elementuak
identifikatu eta esplotatzen ditu. Eta istorioa kontatzeko zuzendariak eraiki duen artefaktuan koherentzia bat antzematen hasten zara. Ildo horretatik, gure
begietan zaplada ederrak dira uretan zipriztintzen ari diren txorien azken
irudiak. Halako analogia eta erabakiekin, pelikulak azkenean
komentzitzen eta kolpatzen zaitu (2).
Antzeko zerbait
gertatzen da istorioko protagonista interpretatzen duen aktorearen
adierazpenarekin: hasieran, jartzen dituen ume-kasketa aurpegiek ikusleari pelikulan
sartzea oztopatzen diote, baina geroago, gaineztaturik dagoen gizon horrekin
enpatizatzen hasten zara, harena benetan sufrikarioa dela sentituz eta
sinestuz. Izan ere, gizontasunaren eta gizabidearen gaiak lantzen ditu
pelikulak. Dash Akol javanmardi-a da (caballeroso), mardonegi-a du (gizonaren ezaugarri eta
koalitateetaz suposatzen dena), persiar kulturako caballero-a, gentleman-a da. -esan gabe doa, garai bateko aktore mitikoa dela Behrouz Vossoughi.
Dash Akolek bere
burua gizon bakarti eta asketzat du, nahiz eta duintasuaren, nobleziaren eta
gizontasunaren formetan harrapaturik dagoen. Dash Akolek ere eskutik hartzen
ditu auzoaren ordena eta legea bermatzeko zereginak, eta errespetatua bezain
ikaragarria da. Baina, kanpo-faktore baten ondorioz eta tradizioaren
betebeharrarekiko konpromiso estuan, bere irudi publikoa eraldatu beharrean
aurkituko da. Eraldaketa honek, basa bizitzatik etxe bizitzarako aldaketa
egitea ekarriko dio (otsoa zakur bihurtu dela aipatuko da pelikulan), bai eta
galbide psikologikora eta aztoramendu emozionalera eraman ere. Dash Akol,
bereganatu ezin dezakeen emakumeaz maitemindurik, behera etorriko da eta keinu
duin bat eginez utziko dio bizitzari joaten. Maitasunak, minak eta eromenak eskutik
helduta, odola, negarra eta ardoa batera ekartzen dituen erreka bisitatuko dute (3).
Beraz, Shirazen
kokaturik dagoen Dash Akol izeneko pertsonaiaren tragedia kontatuko du filmak. Irango
hego-mendebaldeko herria da Shiraz, Fars-eko probintziaren hiriburua, XVIII. mendean
Persiako kapitala izandakoa. Kultura baten ondarea eta usadioak erakutsiz eraikitzen da pelikula: jantziak, baloreak, hiriko espazioak, zurkhanea... garaiko
bizimodua ezagutzeko tresna ederra bihurtzen delarik.
Dash Akol pelikula, Sadeq
Hedayat-en izen bereko ipuinean oinarriturik dago (Bizirik
lurperatua ipuin-liburuan argitaratua izan zen hau, 1930. urtean). Sadeq
Hedayat, Kafka iraniarra esan izan zaion idazlea, 1903an Teheranen jaio eta
1951an Parisen hil zen, buruaz beste eginik. Hainbat ikasketa hasi eta utzi
zituen, bai eta hainbat herrialdeetara iritsi eta atzera aldegin ere.
Mendebaldeko literatura eta Irango folklorea ikasi eta hainbat obra publikatu
zituen. Kritikoa izan zen bere herrialdeko erregetza eta apaizeriarekin. Gazte
hil zen, bere istorioetako pertsonaiak bezala hil ere.
(1) eskerrak hemen Javier
Hernandezi ipuinaren itzulpen argitaragabea irakurktzen utzi izanagatik.
(2) kaiolatutako txoriaren irudiari buruzko aipamen bat egin beharrean naiz: poesia persiarrean,
kaiolatutako txoriak subjektuaren arima irudikatzen du. Keliden azaldu zen, Dash Akolen azaldu da eta nago, datozen
pelikuletan ere errepikatuko dela. Egiteke geratzen da beraz, gaiari buruzko iruzkin
sakonagoa.
(3) aipatzekoa hemen, leili o mashrun-en
ipuina
No hay comentarios:
Publicar un comentario